Menu
Menu

Kwaaltjes

Slapen

Slapen op je buik ging sowieso al niet echt lekker meer, maar slapen op je rug is verder in de zwangerschap ook niet aan te raden. Hoe lig je het lekkerst en wat kun je doen om je nachtrust te verbeteren?

Slaappositie

Het beste kun je op je zij gaan liggen met eventueel een kussen in je rug, tegen je buik en/of tussen je knieën. Er bestaan speciale zwangerschapskussens, oftewel een voedingskussen. Dit is een langwerpig, groot kussen dat je kunt vasthouden en tussen je knieën kunt klemmen.

Gevaarlijk?

Slapen op je buik kan in principe geen kwaad voor de baby, alleen wanneer je buik groter wordt zal dit vooral voor jezelf niet meer prettig liggen. Je kunt beter niet op je rug slapen, vooral verder in de zwangerschap. Je baarmoeder wordt steeds zwaarder, waardoor bloedvaten afgekneld kunnen worden en de grote lichaamsader dichtgedrukt kan worden. Dit kan de toevoer van zuurstof en bloed naar je kindje verminderen.

Tips voor een heerlijke nachtrust

Kom je moeilijk in slaap of wordt je ’s nachts veel wakker? Zorg dat je slaapkamer zo is ingericht dat het ook echt een plek is om tot rust te komen. Probeer televisiekijken in bed te vermijden en neem ook geen werk mee naar de slaapkamer. Een avondritueel kan je helpen om je hersenen klaar te stomen om naar bed te gaan en dus slaperig te worden. Tijdens de zwangerschap moet je waarschijnlijk al vaker plassen, probeer daarom na 8 uur ’s avonds niet meer te drinken om de nachtelijke toiletbezoekjes zoveel mogelijk te beperken.

2 submarine Leestijd: 2 min.
Deel dit artikel op:

Ook zo benieuwd wat er zich in jouw buik afspeelt? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

form-images form-images
chat button
Heb je vragen?
chat button
Stel hier je vraag! Zo kunnen wij ervoor zorgen dat we gerichte artikelen kunnen maken waarbij we jullie zo goed mogelijk kunnen helpen tijdens de zwangerschap.

Helaas

Onze website www.berichtjeuitjebuik.nl is niet beschikbaar voor Internet Explorer versie 8 en lager

Om deze website te kunnen bekijken, adviseren we Internet Explorer 9 of hoger, Google Chrome, Firefox of Safari.