Menu
Menu

Gezondheid

Vitamine D tijdens de zwangerschap

Vitamine D heeft een belangrijke functie in je lichaam, zoals de opbouw en het behoud van stevige botten en een goede werking van de spieren en het immuunsysteem. Dit is tijdens de zwangerschap extra belangrijk voor jou en je baby.

Zonlicht en voeding

De voornaamste bron van vitamine D is zonlicht. Zorg dat je dagelijks wat zon ziet, als deze er is. Zo’n 15 tot 30 minuten per dag is voldoende. Het is wel belangrijk dat je je goed insmeert met een hoge factor. Tijdens je zwangerschap heb je namelijk meer kans op pigmentvlekken. Is het een aantal dagen grauw en somber weer? Geen zorgen, je lichaam maakt voor meerdere dagen vitamine D aan, waardoor je nog een voorraadje hebt. Vitamine D vind je ook in margarine en boter, laat dit dus niet zomaar weg uit je voeding. Bovendien zijn eieren, vette vis en volle melk ook een bron van vitamine D.

Extra vitamine D

Denk je dat je niet genoeg vitamine D binnenkrijgt? Ter aanvulling op je voeding kun je kiezen voor een multivitamine zoals Compleet Zwanger van Davitamon. Voor verschillende groepen wordt extra vitamine D aanbevolen, waaronder zwangere vrouwen. Hiervoor geldt het advies van de Gezondheidsraad om elke dag 10 microgram vitamine D te slikken.

KAG-nr: 24-1117-1759

2 submarine Leestijd: 2 min.
Deel dit artikel op:

Ook zo benieuwd wat er zich in jouw buik afspeelt? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

form-images form-images
chat button
Heb je vragen?
chat button
Stel hier je vraag! Zo kunnen wij ervoor zorgen dat we gerichte artikelen kunnen maken waarbij we jullie zo goed mogelijk kunnen helpen tijdens de zwangerschap.

Helaas

Onze website www.berichtjeuitjebuik.nl is niet beschikbaar voor Internet Explorer versie 8 en lager

Om deze website te kunnen bekijken, adviseren we Internet Explorer 9 of hoger, Google Chrome, Firefox of Safari.