Menu
Menu

Gezondheid

Gewichtstoename

We weten allemaal dat je gewicht tijdens de zwangerschap waarschijnlijk wat zal toenemen. Maar wanneer is de gewichtstoename ‘gezond’ of misschien te weinig?

Gewichtstoename

Gemiddeld kom je in de zwangerschap 12 à 13 kilo aan. Hiervan gaat ongeveer 3,5 kilo naar de baby, 1 kilo naar de baarmoeder, 1 kilo naar het vruchtwater, 0,5 kilo naar de placenta en 1 kilo naar extra bloed. De rest van de kilo’s is een voorraadje vet. De ideale gewichtstoename in de zwangerschap lijkt op dit moment tussen de 11,5 en 16 kilo te liggen bij een normaal gewicht.

Gezond gewicht?

De ‘ideale’ gewichtstoename hangt af van het gewicht dat je had voor de zwangerschap. Wanneer je gewicht voor de zwangerschap aan de lage kant was, is het goed om wat meer aan te komen en andersom. Om te weten of je voor je zwangerschap een gezond gewicht had, is het goed om je BMI (Bodymass Index) uit te rekenen. De BMI is je gewicht in kilo’s, gedeeld door het kwadraat van je lengte in meters. Wanneer je BMI onder de 18,5 ligt, is je gewicht wat aan de lage kant en is het ‘gezond’ om 11,5 tot 18 kilo aan te komen tijdens je zwangerschap. Bij een BMI van 18,5 tot 25 heb je een gezond gewicht en is 11,5 tot 16 kilo ‘normaal’ om aan te komen. Bij een BMI van 25 tot 30 is dit 7 tot 11,5 kilo. Bij een BMI van meer dan 30 lijd je aan overgewicht en is een gewichtstoename van 5 tot 9 kilo nog ‘gezond’. Wel is het goed om in dit geval advies te vragen aan een diëtist of je huisarts. 

3 submarine Leestijd: 3 min.
Deel dit artikel op:

Ook zo benieuwd wat er zich in jouw buik afspeelt? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

form-images form-images
chat button
Heb je vragen?
chat button
Stel hier je vraag! Zo kunnen wij ervoor zorgen dat we gerichte artikelen kunnen maken waarbij we jullie zo goed mogelijk kunnen helpen tijdens de zwangerschap.

Helaas

Onze website www.berichtjeuitjebuik.nl is niet beschikbaar voor Internet Explorer versie 8 en lager

Om deze website te kunnen bekijken, adviseren we Internet Explorer 9 of hoger, Google Chrome, Firefox of Safari.